Who and What is art-promotion?

Vincent Verbist 1980
Director : Vincent Verbist // Actionfields Gallery
more info: http://www.actionfields.be/

curator : COLLECTVALUE MUSEUM


Vincent Verbist // Actionfields presents
:

New opening Hoogstraat 323BXL

12 SEPTEMBER 2009

12/9 -18/10 new opening @ Actionfields

The Whole Nine Yards

Thomas Huyghe

Tom Woestenborghs

Ben Kruisdijk & Conny Kuilboer

Villeroy & Boch

Sacha Eckes

Charlotte Lybeer & Barry Camps

Joachim Devillé


more info www.actionfields.be



www.actionfields.be

AGENDA

what's new in the art scene:

Geoffrey de Beer // Stop eens kunst in uw diepvries

Stop eens kunst in uw diepvries

artikel De Standaard

  • vrijdag 18 september 2009

  • Auteur: Hans-Maarten Post
Ingevroren: kunst van Paul van den Hout. rr

Ingevroren: kunst van Paul van den Hout. rr

Geoffrey de Beer vroor werk van veertig Vlaamse kunstenaars in. 'Je ontdooit het als je er rijp voor bent.'

'Ik wil proberen om de kloof tussen het grote publiek en kunst te dichten', zegt de Vlaamse kunstenaar Geoffrey de Beer (31).

Hij heeft duidelijk in de gaten dat er al een tijdje hardnekkige pogingen worden gedaan om de publieksparticipatie aan kunst te verhogen. Het Festival van Vlaanderen evacueerde bijvoorbeeld hele wijken naar de muziekzalen.

De Beer pakt het anders aan. Voor zijn opmerkelijk project Avant-garde below zero (Avant-garde onder nul) sprak hij een groot aantal jonge Vlaamse kunstenaars aan. Hij vroeg hen om een werk om in te vriezen, en plakte er de prijslimiet van maximum 300 euro op.

Tot zijn lichte verbazing zag iedereen het meteen zitten. 'Alleen Jan De Cock liet weten dat hij geen tijd had. En één kunstenaar maakte iets rond de duivel en wilde per se dat de prijs een duivels getal was. Dat werk zal dus 666 euro kosten.'

Momenteel zijn er zo'n 240 werken ingevroren. 'We hebben heel wat tijd nodig gehad om te kijken hoe we dat technisch moesten doen. Want een batterij kan je bijvoorbeeld niet invriezen en weer ontdooien.'

Al de werken staan nu verzameld in een folder die De Beer vanaf dit weekend in brievenbussen laat stoppen zoals een gewone warenhuisfolder. 'Met dat verschil dat ik in eerste instantie 2.500 adressen heb uitgezocht van mensen die in fermettes wonen', glimlacht hij. 'Volgens mij zijn dat de mensen die het minst met kunst te maken krijgen in hun leven.'

Wie zo'n folder vindt, kan vervolgens via een bon een werk bestellen. Als was het een diepvriesmaaltijd wordt het werk nadien thuis afgeleverd. 'Je hebt echt zo'n bon nodig om een werk te kopen', zegt De Beer. 'Zo wil ik vermijden dat de kunstwerken opgekocht worden door de traditionele kunstkopers.'

Zijn project is echt bestemd voor het brede publiek. 'Het is voor de niet-kunstkenners. Voor mensen die nooit een voet in musea of kunstgalerijen zetten.'

De Beer gaat ervan uit dat hij aan zijn project geen cent verdient. Dat is ook niet zijn betrachting. 'Elke euro gaat terug naar de kunstenaar. Want anders fungeer ik toch weer als een kunstgalerij. En dat is nu net de stap die ik wil overslaan.'

Weet een koper die totaal niet vertrouwd is met kunst, het resultaat te waarderen?

'Het is de bedoeling dat mensen een werk kopen dat ze wellicht totaal niet begrijpen. Pas als ze er rijp voor zijn, ontdooien ze het. Al kunnen ze het natuurlijk ook gewoon als een belegging in de diepvries laten zitten. Voor mijn part hamsteren ze zelfs kunst.' (lacht)

De komende zes weken zijn de kunstwerken voor de laatste keer allemaal samen te zien. In diepvriezers natuurlijk. Later worden de diepvriezers opgenomen in de kunstverzameling van de Verbeke Foundation. Die stichting is overigens een buitenbeentje in de kunstscène. Het domein is twaalf hectare groot. Er is ook twintigduizend vierkante meter overdekte expositieruimte. Hedendaagse kunst wordt er zowel binnen als buiten geëxposeerd. En nu dus ook in de diepvries.

@ Base Alpha

www.avantgardebelowzero.blogspot.com